David Fairley

M&A Adviseur

Seattle WA, VS

CONTACT David Fairley

profile

David Fairley heeft een robuuste achtergrond waarin academische strengheid, wereldwijde ervaring en diepgaand zakelijk succes in de digitale handelssector samenkomen. Nadat hij afstudeerde aan de University of British Columbia (UBC) met een Bachelor of Commerce en een Major in Marketing, deed hij internationale ervaring op door uitgebreid te reizen door Zuidoost-Azië, de Stille Zuidzee en Centraal-Amerika. Deze vroege contacten katalyseerden zijn eerste ondernemersavontuur.

De heer Fairley begon zijn zakelijke carrière met het opzetten van een onderneming gericht op het importeren en distribueren van hangmatten via traditionele en digitale kanalen. Hij herkende de verschuiving in de marktdynamiek en breidde zijn activiteiten snel uit door een online aanwezigheid op te zetten die uitgroeide tot het zeer succesvolle Hammocks.com. Dit bedrijfsonderdeel werd later overgenomen door de marktleider in e-commerce, Hayneedle.com, wat zijn eerste belangrijke exit betekende. In de daaropvolgende zes jaar ontwikkelde, kocht en verkocht de heer Fairley persoonlijk een gevarieerde portefeuille van digitale activa, waaronder Strollers.com, Drums.com en Unicorns.com, samen met meer dan 60 websitebedrijven in verschillende niches en bedrijfsmodellen.

Fairley zag een kritieke leegte in de markt tijdens de snelle expansie van e-commerce. Terwijl traditionele makelaars bakstenen en winkel transacties beheerden, was er een gebrek aan gespecialiseerde expertise voor het verkopen van op internet gebaseerde bedrijven. Om in deze behoefte te voorzien, richtte hij een gespecialiseerde online bedrijfsmakelaardij op, de eerste in zijn soort, die zich uitsluitend richt op de verkoop van gevestigde en winstgevende internetbedrijven.

Sinds 2002 heeft hij zich gericht op het faciliteren van hoogwaardige transacties en haalt hij veel voldoening uit het samenbrengen van strategische kopers en verkopers om transacties tot stand te brengen die voor beide partijen voordelig zijn. Met zijn kennis van de industrie, uitgebreide ervaring en gedocumenteerde successen wordt de heer Fairley erkend als expert op het gebied van online bedrijfsmarketing, taxatie en afstoting. Hij wordt vaak ingeschakeld als consultant door bedrijven die hun exit-strategie willen maximaliseren of door bedrijven die op zoek zijn naar strategische mogelijkheden voor website-acquisitie om onmiddellijke marktgroei te stimuleren.

De expertise van de heer Fairley is veelgevraagd in de hele branche; hij is uitgenodigd als panellid en spreker op verschillende conferenties van de domeinnaambranche, is geciteerd in DN Journal voor spraakmakende domeinnaamverkopen en is geïnterviewd door onder andere Domain Sherpa en The New York Times voor zijn gespecialiseerde kennis in de verkoop van online webgebaseerde activa.

David Fairley heeft een robuuste achtergrond waarin academische strengheid, wereldwijde ervaring en diepgaand zakelijk succes in de digitale handelssector samenkomen. Nadat hij afstudeerde aan de University of British Columbia (UBC) met een Bachelor of Commerce en een Major in Marketing, deed hij internationale ervaring op door uitgebreid te reizen door Zuidoost-Azië, de Stille Zuidzee en Centraal-Amerika. Deze vroege contacten katalyseerden zijn eerste ondernemersavontuur.

De heer Fairley begon zijn zakelijke carrière met het opzetten van een onderneming gericht op het importeren en distribueren van hangmatten via traditionele en digitale kanalen. Hij herkende de verschuiving in de marktdynamiek en breidde zijn activiteiten snel uit door een online aanwezigheid op te zetten die uitgroeide tot het zeer succesvolle Hammocks.com. Dit bedrijfsonderdeel werd later overgenomen door de marktleider in e-commerce, Hayneedle.com, wat zijn eerste belangrijke exit betekende. In de daaropvolgende zes jaar ontwikkelde, kocht en verkocht de heer Fairley persoonlijk een gevarieerde portefeuille van digitale activa, waaronder Strollers.com, Drums.com en Unicorns.com, samen met meer dan 60 websitebedrijven in verschillende niches en bedrijfsmodellen.

Fairley zag een kritieke leegte in de markt tijdens de snelle expansie van e-commerce. Terwijl traditionele makelaars bakstenen en winkel transacties beheerden, was er een gebrek aan gespecialiseerde expertise voor het verkopen van op internet gebaseerde bedrijven. Om in deze behoefte te voorzien, richtte hij een gespecialiseerde online bedrijfsmakelaardij op, de eerste in zijn soort, die zich uitsluitend richt op de verkoop van gevestigde en winstgevende internetbedrijven.

Sinds 2002 heeft hij zich gericht op het faciliteren van hoogwaardige transacties en haalt hij veel voldoening uit het samenbrengen van strategische kopers en verkopers om transacties tot stand te brengen die voor beide partijen voordelig zijn. Met zijn kennis van de industrie, uitgebreide ervaring en gedocumenteerde successen wordt de heer Fairley erkend als expert op het gebied van online bedrijfsmarketing, taxatie en afstoting. Hij wordt vaak ingeschakeld als consultant door bedrijven die hun exit-strategie willen maximaliseren of door bedrijven die op zoek zijn naar strategische mogelijkheden voor website-acquisitie om onmiddellijke marktgroei te stimuleren.

De expertise van de heer Fairley is veelgevraagd in de hele branche; hij is uitgenodigd als panellid en spreker op verschillende conferenties van de domeinnaambranche, is geciteerd in DN Journal voor spraakmakende domeinnaamverkopen en is geïnterviewd door onder andere Domain Sherpa en The New York Times voor zijn gespecialiseerde kennis in de verkoop van online webgebaseerde activa.